Miten valita hyvä moottoripyöräkypärä?

Miten valita oikeanlainen kypärä moottoripyöräilyyn? Mitä asioita kypärän valinnassa tulisi ottaa huomioon? Onko jotain ehdottomia kypärän laadusta kertovia tekijöitä, jotka tulee tarkistaa kypärää hankittaessa? Moottoripyöräurheilussa lajeja on useita: motocrossiin ja enduroon on suunniteltu omat kypärämallinsa. Moottoripyörän katuajoon on lisäksi omanlaisensa kypärät. Kypärän tärkein tehtävä on suojata moottoripyöräkuskin päätä onnettomuuden sattuessa. Myös ajon aikana kypärällä on päätä suojaava vaikutus. Kova vauhti ajon aikana saa esimerkiksi kylmän tuulen tuntumaan entistä kylmemmältä.

Kypärä antaa suojaa viimalta. Kypärä suojaa myös sateelta ja liikenteen melulta. Niin maastoajossa kuin asvaltilla ajajaa kohti voi kimmota kivenmurikoita, ja niiden iskuilta kypärä antaa suojaa. Myytävien kypärien tulee olla turvallisuustestattuja ja standardoituja. Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksytään kypärät, jotka on standardoitu ECE-standardin tai standardin FMVSS 218 mukaisesti. Jälkimmäinen standardi on amerikkalainen, ja sen voi tunnistaa siitä, että kypärässä lukee isoilla kirjaimilla DOT. ECE-merkinnän tunnistaa E-kirjaimesta ympyrän sisällä. Kun on turvallisuudesta kyse, kypärää ei voi valita pelkästään sen hienon ulkonäön mukaan. Värillä kuitenkin on väliä, sillä kypärä vaikuttaa siihen, miten hyvin moottoripyöräilijä huomataan liikenteessä Moottoripyöräurheiluun tarkoitetuilla radoilla näkyvyydellä ei toki ole niin suurta merkitystä kuin katuajossa, jossa esimerkiksi risteykseen saapuva moottoripyöräilijä on vaikeammin havaittavissa kuin autot, jotka ovat moottoripyörää isompia ja näin ollen helpommin havaittavia.

Kypärän tulee istua kuskin päähän tiiviisti. Kypärä ei saa nousta ylöspäin ajettaessa ja kypärän tulee olla mukava päässä, ettei huomio kiinnity kypärään ajon aikana. Liian suuren ja liian mukavan kypärän valitsemista tulee kuitenkin välttää. Tiivis, jämäkkä ja oikeankokoisen kypärän valitsemiseen sovittamalla riittävän montaa eri mallia kannattaa panostaa. Moottoripyöräonnettomuudessa, jossa tapahtuu törmäys, aivot ovat vaarassa. Aivotärähdys syntyy tilanteesta, jossa aivot pääsevät heilahtamaan kallon sisällä.

Kypärän tulee vaimentaa törmäyksestä syntyvää energiaa ja jakamaan törmäysenergiaa tasaisemmin, jotta aivotärähdykseltä vältyttäisiin. Kypärien turvallisuutta ja samalla myös käyttömukavuutta kehitetään jatkuvasti. Turvallisuuden kannalta oleellista on se, mistä materiaalista kypärä on valmistettu. Uusimmissa kypärämalleissa yhdistetään useita erilaisia kuitumateriaaleja, joiden avulla kypärän turvallisuusominaisuudet saadaan vastaamaan korkeita laatustandardeja.