Moottoriurheilun suojavarusteina muutakin kuin kypärä

Kun noustaan kilpakäytössä olevan, useita hevosvoimia sisältävän kaksi- tai nelipyöräisen moottoriajoneuvon kyytiin, turvallisuus pitäisi olla etusijalla. Kypärän käyttö on nykypäivänä aika lailla itsestäänselvyys, mutta muidenkaan suojavarusteiden tärkeyttä ei kannata vähätellä.

Hiljattain uutisoitiin, kuinka ratamoottoripyöräilijä loukkaantui Saksan MotoGP-luokan osakilpailun harjoituksissa. Moottoripyöräilijä ajautui pois pinnoitetulta radalta, menetti ajoneuvonsa hallinnan ja lensi pää edellä kovassa vauhdissa päin turva-alueiden ilmatyynypehmusteita. Moottoripyörä seurasi perässä ja osui myös kuljettajaansa.

Tällaisessa tapahtumasarjassa radan laitoja pehmentävät ilmatyynyt ovat tärkeässä roolissa. Pää edellä törmäämisen vuoksi kuljettajalle olisi voinut tulla vakava pää- tai niskavamma, mutta tällä kertaa hän vahingoitti törmäyksessä vain polvensa. Polveen kohdistuneet iskut aiheuttivat kuitenkin useamman leikkaushoitoa vaativan nivelsiteen katkeamisen.

Laadukkailla välineillä huolehditaan omasta ja muiden turvallisuudesta

On tärkeää lähteä kilpa- ja muille ajoradoille vain asianmukaisesti kunnossa pidetyillä ajoneuvoilla. Ajoneuvojen huollot ja katsastukset tulee olla suoritettu ajallaan, eikä esimerkiksi puhtaanapidosta ole haittaa, päinvastoin. Kun radoilla käytetyt autot ja moottoripyörät on huollettu oikein, minimoidaan niiden hajoamisesta tai virheellisestä toiminnasta johtuvat onnettomuusriskit.

Vauhdikkaan lajin parissa onnettomuuksilta on kuitenkin hankalaa välttyä kokonaan ja joskus sattuu pahojakin kolareita tai kaatumisia. Mitä pahempi onnettomuus on tapahtunut, sitä tärkeämmässä roolissa laadukkaat ja oikeaoppiset suojavarusteet ovat. Kypärän tulee olla kunnollisesta materiaalista valmistettu ja käyttäjänsä päähän jämäkästi sopiva. Kypärän leukahihna on kiinnitettävä aina liikkeelle lähdettäessä, muuten kypärän antama suoja on olematon.

Kilpa-autoissa, kuten ralliautoissa, käytetään perinteisten turvavöiden lisäksi useita erilaisia lisäosia ja -rakenteita turvallisuuden parantamiseksi. Auton sisälle ja ympärille voidaan asentaa turvakaaria tukemaan auton rakennetta, jotta auto ei mahdollisessa kolari- tai tieltäsuistumistilanteessa menetä muotoaan ja siten aiheuta vammoja kuljettajille tai muille kyydissä oleville. Auton eri osissa ja erityisesti kuljettajien läheisyydessä, kuten etuovissa, käytetään törmäysvoimaa lieventävää vaahtomuovia. Lisäksi esimerkiksi kuljettajien istuimet suunnitellaan niin, että ne tukevat ja suojaavat kuljettajia mahdollisimman hyvin.

Moottoripyöräurheilussa puolestaan käytetään kypärän lisäksi muun muassa selkäsuojaa tukemaan ja suojaamaan selkärankaa pahoilta, jopa halvaantumiseen johtavilta iskuilta. Polvi- ja kyynärsuojia käytetään nimensä mukaisesti suojaamaan polvia ja kyynärpäitä revähdyksiltä, sijoiltaanmenoilta ja murtumilta. Näiden lisäksi suojia on saatavilla ainakin olkapäille ja lonkille. Mitä laadukkaampia suojavälineitä käytetään, sen turvallisempaa moottoriurheilulajeja on harrastaa.

Leave a Reply

Your email address will not be published.