Moottoriurheiluun tarkoitetut kypärät

Moottoriurheilussa kuljettajan on erittäin tärkeää suojata päänsä kypärällä. Moottoriurheilua pidetään erittäin korkean riskin urheiluna, mitä tulee onnettomuuksiin. Jos kuljettaja menettää kilpa-auton hallinnan kovassa vauhdissa, voi seurauksena olla pahaa jälkeä. Arviolta noin neljänneksessä moottoriurheilussa sattuvista onnettomuuksista onnettomuuden uhri joutuu sairaalahoitoon. Lukema on korkeampi kuin missään muussa kansainvälisessä urheilulajissa. Riskejä voidaan kuitenkin pienentää käyttämällä järeää suojavarustusta. Tässä artikkelissa käydään läpi tekijöitä, jotka liittyvät kilpa-autoilukypäriin ja moottoripyöräilyssä käytettyihin kypäriin.

Moottoriurheilun historian aikojen alussa ajamiseen tarkoitetut kypärät oli valmistettu nahasta ja niiden, ja kypärään liitettyjen ajolasien oli tarkoitus suojata kuljettajaa pölyltä ja lialta. Ensimmäiset kypärät eivät juurikaan suojanneet kuljettajaa päävammoilta, kuumuudelta ja tulelta. Moottoriurheilun alkuaikoina turvallisuusseikat olivatkin lapsenkengissä. Polttomoottorien kehittyessä luonnollisesti nopeudetkin ovat kasvaneet huimasti. Nykyinen formula1-kuljettaja ajaa aivan eri nopeuksilla kuin alkuaikojen kilpa-autojen kuljettajat ajoivat. Tietysti myös suojakypärät ovat kehittyneet tekniikan kehittymisen myötä, ja samalla suojaukselle on ollut entistä enemmän tarvetta nopeuksien noustessa.

Kun kypärästä on tullut tavallinen kilpakuljettajan vakiovaruste, on niiden suunnitteluun tehty monia parannuksia kilpa-autojen tehokkuuden kasvamisen myötä. Viimeisimpiä uutuuksia on kypärän sisäosien suunnittelu siten, että kypärän sisällä oleva kuljettajan pää ei pääse liikkumaan eteenpäin eikä sivusuunnassa törmäyksen aikana. Monilla formula1-kuljettajilla on värikkäitä ja kirkkaita kypäriä, joiden avulla kuljettajat on helppo erottaa toisistaan. Monilla kuljettajilla kypärän väritys seuraa mukana uran läpi.

Moottoripyöräkypärillä ja autourheiluun tarkoitetuilla kypärillä on eroja. Moottoripyöräkypärät eivät tarvitse palosuojausta samalla tavoin kuin autourheiluun tarkoitetut kypärät, sillä törmäyksen sattuessa moottoripyörän kuljettaja lentää kauas palamaan syttyvästä moottoripyörästä. Näin ainakin useimmiten tapahtuu törmäystilanteissa. Kilpa-auton kuljettaja sen sijaan on kiinnitettynä kilpa-auton istuimeen, eikä pääse niin nopeasti poistumaan autosta. Kilpa-autoiluun tarkoitetuissa kypärissä on rajoitetumpi näkökenttä, joten kypärässä voi olla suurempi pinta-ala, joka on tarkoitettu vain pään suojaamiseen. Näin on etenkin silloin, kun auton kuljettaja ajaa tarkoin määritellyllä radalla urheilulajin sen salliessa. Moottoripyöräkypärän näkökenttä sen sijaan on paljon laajempi. Tämän eroavaisuuden vuoksi useita autourheiluun tarkoitettuja kypärämalleja ei ole tarkoituksenmukaista eikä sallittuakaan käyttää moottoripyörän katuajossa.